Αρχική Σελίδα
Αρχική Σελίδα
ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ
Δράσεις ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ - ΑΒΕΚΤ
  Το σύστημα ΑΒΕΚΤ 5.5 διατέθηκε στις 25 Δημόσιες Κεντρικές Βιβλιοθήκες που συμμετέχουν στο έργο «Υποστήριξη της εκπαιδευτικής πράξης από τις κινητές βιβλιοθήκες». Οι διαδικασίες διάθεσης του συστήματος συμπεριελάμβαναν την εγκατάσταση, εκπαίδευση και υποστήριξη των βιβλιοθηκών. Στις Δημόσιες Κεντρικές Βιβλιοθήκες εγκαταστάθηκε η πλήρης έκδοση του ΑΒΕΚΤ 5.5, η οποία αποτελείται από τα υποσυστήματα: Κατάλογος, Ανταλλαγή Δεδομένων, Εκτυπώσεις, Λειτουργίες Βιβλιοθήκης, Αναζήτηση-Ανάκτηση, Παρακολούθηση περιοδικών εκδόσεων, Στατιστικές.

Για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας μεταξύ της κεντρικής βιβλιοθήκης και της κινητής μονάδας της, το ΕΚΤ ανέπτυξε και διαθέτει στις Δημόσιες Βιβλιοθήκες το ειδικό υποσύστημα του ΑΒΕΚΤ 5.5 «Διαχείριση Κατάστασης Αντιτύπου». Κύρια λειτουργία του υποσυστήματος είναι η καταγραφή της ροής και της διαθεσιμότητας του υλικού από την κεντρική προς την κινητή βιβλιοθήκη.

Στις βιβλιοθήκες Λιβαδειάς, Μυτιλήνης, Ρεθύμνου, Σερρών και Ιωαννίνων που κατά τη διάρκεια του έργου διέθεταν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή, εγκαταστάθηκε το υποσύστημα «ABEKT Z39.50 Server», το οποίο επιτρέπει τη διάθεση του καταλόγου μέσω Διαδικτύου για αναζήτηση από απομακρυσμένους χρήστες. Οι προϋποθέσεις για την εγκατάσταση του ABEKT Z39.50 Server είναι η ύπαρξη:

  • δικτύου στη βιβλιοθήκη,
  • server με λειτουργικό σύστημα Windows 2003/2000/NT Server, και
  • μισθωμένη γραμμή σύνδεσης στο Internet.

Εκπαίδευση προσωπικού δημόσιων και κινητών βιβλιοθηκών

Για το προσωπικό των βιβλιοθηκών που συμμετέχουν στο έργο, διεξήχθησαν 5 κύκλοι βασικών και επιμορφωτικών εκπαιδευτικών σεμιναρίων. O κύκλος της βασικής εκπαίδευσης απευθυνόταν στο νέο προσωπικό των βιβλιοθηκών που δεν είχε παρακολουθήσει στο παρελθόν αντίστοιχη εκπαίδευση στο ΑΒΕΚΤ, ενώ ο επιμορφωτικός κύκλος, στο σύνολο του προσωπικού. Στόχος των σεμιναρίων ήταν η πληρέστερη εφαρμογή των διεθνών προτύπων, που υλοποιεί το σύστημα ΑΒΕΚΤ 5.5 και η μέγιστη χρήση και αξιοποίηση των λειτουργιών αυτοματισμού που παρέχει.

Στο πλαίσιο των σεμιναρίων, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση με τη διαδικασία ανταλλαγής δεδομένων καθώς έχουν ωριμάσει οι ευρύτερες συνθήκες που επιτρέπουν την κοινή χρήση βιβλιογραφικών εγγραφών μεταξύ των Δημόσιων Βιβλιοθηκών. Η ανταλλαγή δεδομένων αποτελεί τον πυρήνα, αφενός για την ανάπτυξη του Συλλογικού Καταλόγου των Δημόσιων Βιβλιοθηκών και αφετέρου για την ανάπτυξη των επιμέρους καταλόγων των βιβλιοθηκών, γεγονός που μεταφράζεται στην άμεση ανάπτυξη του εικονικού συλλογικού καταλόγου των Δημόσιων Βιβλιοθηκών. Με δεδομένη την εφαρμογή κοινών προτύπων, κανόνων και γιατί όχι μίας κοινής πολιτικής καταλογογράφησης των δημόσιων βιβλιοθηκών, η ανταλλαγή δεδομένων θα συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας και την αύξηση της ποσότητας εγγραφών των καταλόγων των βιβλιοθηκών, κυρίως σε βιβλιοθήκες που πρόσφατα ξεκίνησαν τη δημιουργία του μηχανογραφημένου καταλόγου τους και δεν έχουν καταχωρήσει μεγάλο αριθμό δεδομένων σε αυτοματοποιημένο σύστημα με διάταξη ISO 2709 UNIMARC.

Κατά τη διάρκεια των σεμιναρίων εκπαίδευσης πραγματοποιήθηκαν ειδικές παρουσιάσεις στο προσωπικό των βιβλιοθηκών για τις πληροφοριακές υπηρεσίες που παρέχει το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και τον τρόπο με τον οποίο αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν από βιβλιοθήκες για τη διεύρυνση των υπηρεσιών που παρέχουν.

Υποστήριξη χρήσης και λειτουργίας ΑΒΕΚΤ 5.5

Μέγιστη βαρύτητα δόθηκε στην υποστήριξη προς τις βιβλιοθήκες, καθώς η ουσιαστική λειτουργία του συστήματος, ξεκινά μετά την εκπαίδευση. Σε αυτό το πλαίσιο, η αρμόδια ομάδα υποστήριξης του ΕΚΤ ήταν σε συνεχή επικοινωνία με τις βιβλιοθήκες για θέματα που σχετίζονται με:

  • την υποστήριξη της χρήσης και λειτουργίας του ΑΒΕΚΤ,
  • την εφαρμογή και χρήση των προτύπων που υλοποιεί το σύστημα,
  • τη βέλτιστη αξιοποίηση του συστήματος στις καθημερινές λειτουργίες της βιβλιοθήκης.