Αρχική Σελίδα
Αρχική Σελίδα
  • Home
  • Σύστημα Αυτοματισμού Βιβλιοθηκών ΑΒΕΚΤ
Σύστημα Αυτοματισμού Βιβλιοθηκών ΑΒΕΚΤ

Διάθεση συστήματος ABEKT 5.5 και εκπαίδευση προσωπικού δημόσιων και κινητών βιβλιοθηκών

Α. Εγκατάσταση - αναβάθμιση συστήματος

Το σύστημα ΑΒΕΚΤ αυτοματοποιεί πλήρως τις λειτουργίες των σύγχρονων βιβλιοθηκών και επιτρέπει τη συνεργασία τους σε περιεχόμενο και υπηρεσίες, υλοποιώντας διεθνή πρότυπα.  Η πλήρης έκδοση του συστήματος ΑΒΕΚΤ 5.5, που θα εγκατασταθεί στις δημόσιες κεντρικές βιβλιοθήκες και στις κινητές μονάδες τους που συμμετέχουν στο έργο, αποτελείται από τα ακόλουθα υποσυστήματα:

  • 1. Κατάλογος
  • 2. Ανταλλαγή Δεδομένων
  • 3. Εκτυπώσεις
  • 4. Αναζήτηση - Ανάκτηση
  • 5. Κυκλοφορία υλικού
  • 6. Παραγγελίες
  • 7. Παρακολούθηση περιοδικών εκδόσεων
  • 8. Στατιστικά
  • 9. Διαχείριση Κατάστασης Αντιτύπων

Σημείωση : Στις βιβλιοθήκες που κατά τη διάρκεια του έργου θα διαθέτουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή (δίκτυο στη βιβλιοθήκη, server με λειτουργικό σύστημα Windows NT/2000/2003 Server κλπ), θα εγκατασταθεί επιπλέον το υποσύστημα ABEKT Z39.50 Server & Web Gate, το οποίο επιτρέπει τη διάθεση του καταλόγου μέσω Internet για αναζήτηση από απομακρυσμένους χρήστες.

Β. Εκπαίδευση προσωπικού δημόσιων και κινητών βιβλιοθηκών

Για τη μέγιστη χρήση και αξιοποίηση των λειτουργιών του ΑΒΕΚΤ 5.5, θα διεξαχθούν βασικά και επιμορφωτικά εκπαιδευτικά σεμινάρια στο προσωπικό των δημόσιων κεντρικών βιβλιοθηκών και των κινητών μονάδων τους. Προγραμματίζεται η διεξαγωγή 5 έως 8 κύκλων εκπαίδευσης για:

  • το νεοπροσληφθέν προσωπικό των βιβλιοθηκών, στο οποίο θα διεξαχθεί η βασική εκπαίδευση
  • το προσωπικό που έχει εργαστεί τουλάχιστον 6 μήνες στο σύστημα, στο οποίο θα διεξαχθεί επιμορφωτική εκπαίδευση
  • το προσωπικό που έχει εργαστεί περισσότερο από 1 έτος στο σύστημα, στο οποίο θα διεξαχθεί επιμορφωτική εκπαίδευση για προχωρημένους

Η εκπαίδευση πραγματοποιείται από ειδικευμένο προσωπικό, στις εγκαταστάσεις του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης.

Στην εκπαίδευση συμπεριλαμβάνονται ενότητες που αφορούν:

  • τη χρήση και λειτουργία του συστήματος ΑΒΕΚΤ
  • την πληρέστερη εφαρμογή των διεθνών προτύπων, που υλοποιεί το σύστημα, τόσο για την ανάπτυξη περιεχομένου και υπηρεσιών όσο και για τη μέγιστη χρήση και αξιοποίηση των λειτουργιών του συστήματος
  • την εξοικείωση του προσωπικού με νέες υπηρεσίες, νέες τάσεις, νέα εργαλεία που αναπτύσσονται, νέες πρακτικές στην κάλυψη των πληροφοριακών αναγκών των χρηστών.

Στην εκπαίδευση του προσωπικού των βιβλιοθηκών δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην εξοικείωση με τις διαδικασίες κοινής χρήσης πόρων (ανταλλαγή δεδομένων, χρήση εγγραφών από το Συλλογικό Κατάλογο των Δημόσιων Βιβλιοθηκών ή άλλους καταλόγους βιβλιοθηκών που διατίθενται μέσω Διαδικτύου). Η διαδικασία ανταλλαγής δεδομένων θα αποτελέσει κεντρική δράση για την υποστήριξη της ανάπτυξης του Συλλογικού Καταλόγου των Δημόσιων Βιβλιοθηκών. Πρόκειται για μια ενέργεια, η οποία - όπως και η αφομοίωση των διεθνών προτύπων που υλοποιεί το ΑΒΕΚΤ- συμβάλει στην αύξηση της ποιότητας και της ποσότητας εγγραφών των καταλόγων των βιβλιοθηκών, κυρίως για τις βιβλιοθήκες οι οποίες δεν έχουν καταχωρήσει τα δεδομένα τους σε αυτοματοποιημένο σύστημα με διάταξη ISO 2709 UNIMARC ή MARC 21 και άμεσα θα ξεκινήσουν τη δημιουργία του μηχανογραφημένου καταλόγου τους.

Γ. Λειτουργία υπηρεσίας Γραφείου Υποστήριξης συστήματος & χρηστών ΑΒΕΚΤ 5.5

Καθόλη τη διάρκεια του έργου στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης θα λειτουργεί μηχανισμός για την υποστήριξη των δημόσιων βιβλιοθηκών και των κινητών μονάδων τους σε θέματα που σχετίζονται με την καλή λειτουργία του συστήματος.  Σε ότι αφορά την υποστήριξη που παρέχεται από το ΕΚΤ στις δημόσιες και κινητές βιβλιοθήκες αντιμετωπίζονται:

  • τεχνικά θέματα, που προκύπτουν από ή αφορούν το σύστημα ΑΒΕΚΤ,
  • ενημερώσεις της έκδοσης, που έχει εγκατασταθεί στις βιβλιοθήκες,
  • επανεγκαταστάση του συστήματος λόγω αλλαγής εξοπλισμού και δικτύων στις βιβλιοθήκες,
  • απορίες και θα παρέχονται συμβουλές και διευκρινήσεις για την εφαρμογή και χρήση των προτύπων και κανόνων που υλοποιεί το σύστημα,
  • θέματα σχετικά με τη βελτιστοποίηση της χρήσης του συστήματος και τη μέγιστη αξιοποίησή του στις λειτουργίες και στις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης.

Στο δικτυακό τόπο του ΑΒΕΚΤ λειτουργεί  εφαρμογή (helpdesk), προσφερόμενη μέσω του δικτυακού τόπου, που επιτρέπει τη διαχείριση και διεκπεραίωση αιτημάτων που υποβάλλονται από τους χρήστες και την εξαγωγή των στατιστικών στοιχείων. Η συγκεκριμένη ενέργεια επιτρέπει την γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη περαίωση των αιτημάτων των βιβλιοθηκών, καθώς και τη συλλογή στατιστικών στοιχείων που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη των μελλοντικών εκδόσεων του συστήματος ΑΒΕΚΤ.

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της υποστήριξης και της επικοινωνίας με τις βιβλιοθήκες, συνεχίζεται η έκδοση του ηλεκτρονικού ενημερωτικού δελτίου «Οι Δημόσιες Βιβλιοθήκες...Κινούνται», ενώ προγραμματίζεται να εκδοθούν συνολικά  5 τεύχη στο πλαίσιο του έργου.